måndag 28 februari 2011

Palme: Ett kvarts sekel senare


Det otänkbara inträffade den där kalla Februarinatten för 25 år sedan.
Sveriges statsminister Olof Palme sköts ihjäl på Sveavägen på väg hem efter ett biobesök på Grand. Efter den där kvällen den 28 februari, 1986 är Sverige inte samma land som innan. Över en natt förvandlades Sverige till ett otryggt, räddare och mer slutet samhälle.

Jag minns ännu den efterföljande morgonen då jag, blott 7 år gammal, såg en herre på den lilla svartvita tv’n som stod i mina föräldrars rum.
Honom kände ju jag igen!?
Denne man hade min far, som bara några veckor tidigare blivit svensk medborgare, talat så mycket om.

Ni förstår, min far hade någon vecka innan riksdagsvalet 1985 mottagit en försändelse från regeringskansliet. Denna innehöll ett brev och ett pressfoto med Palmes signatur på.
Denna försändelse föranleddes av ett brev min far bara någon månad tidigare komponerat och sänt till Palme med en vädjan om att denne kanske kunde påskynda hans process att bli medborgare så att min far i sin tur kunde rösta på Palme i det stundande riksdagsvalet.
Självklart kunde inte statsministern påskynda enstaka ansökningar för medborgarskap men han tackade så hjärtligt för stödet och hoppades i alla fall på min fars röst i nästa val.

Så denna man kände jag igen...
Jag gick in i köket och signalerade till mina föräldrar att komma och titta på tv’n, vilket de också gjorde.
Detta var första gången jag såg min far stå med tårar i ögonen.

Olof Palme var under sin karriär en kontroversiell och färgstark politiker vars person dominerade svensk politik under hans senare livstid.
Han stod dock alltid på de svaga och utsattas sida där hans ledord var solidaritet, jämställdhet och demokrati.

"Det handlar om solidaritet och omtanke, människor emellan..."


Palme har ofta benämnts som en stor politiker, bland annat av vår nuvarande utrikesminister, Carl Bildt, inför tjugoårsminnet av Palmes bortgång 2006.

Detta kanske inte alla håller med om men en sak är i alla fall säker.
Med mordet på Olof Palme så fick den svenska naiviteten ett abrupt uppvaknande …på gott och ont…
Hans strävan om en bättre och tryggare värld för oss alla, är dock lika aktuell idag som det var då och den är värd att kämpa för.


"Vårt främsta hopp är helt enkelt människors längtan efter fred,
deras avsky för kriget,
deras förnuft"
-
Olof Palme 1984


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar