onsdag 14 juli 2010

Pirat! Varför?



För egen del så kallar jag mig pirat just för att jag vill förändra dagens politiska tänk och ordning. Jag går emot strömmen och är långt ifrån ensam.

Traditionell politik tilltalar mig inte längre. Och med tanke på de senare årens inskränkning av den personliga sfären, ökad övervakning och storebrorssamhällen, både här hemma i Sverige och runtom i världen.
Ja, då har man två val som jag ser det...

...finna sig i läget och följa strömmen. Eller, stå upp för vad du tror på och gör din röst hörd.

Finns det andra som tycker som jag då?
Absolut! De kommer från alla åldersgrupper, samhällsskikt och bakgrunder. De kallar sig också pirater och de som jag, vill vara med och förändra nuvarande ordning och hittills förd politik i riksdagen. Nytt tänk och en ny form av politik behövs.



Som piratbloggaren Fritänk skriver:

Piratpartiet vilar på tre principer: Skyddat privatliv, delad kultur och fri kunskap. Dessa principer är kanske de viktigaste principerna för ett fortsatt välstånd. Privatlivet måste skyddas för att ge människor en trygghet och frihet att utveckla idéer som i sin tur kan föra samhället framåt. Vad begränsat privatliv kan innebära kunde man se i östeuropa före berlinmurens fall. Delad kultur behövs för att balansera upphovsmännens och samhällets behov och delad kunskap behövs för att kunna driva teknisk, vetenskaplig och samhällelig utveckling framåt. It is not ”can any of us imagine better?” but, ”can we all do better?”



Tillsammans säger vi NEJ! till nuvarande ordning.


Jag är pirat och jag är medlem i Piratpartiet!


Läs även Värmlandspiraten, Lucas Perssons tankar om att vara pirat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar