onsdag 18 augusti 2010

Framtiden ligger i deras händer...


Det var i Februari månad då jag nyligen hade blivit vald till valkretsledare för Piratpartiet i Värmland.

Vi hade legat i dvala ett tag, nyss gått igenom en omtumlande tid, vissa var inte så sugna på fortsatt arbete för partiet av diverse skäl...
Men jag var tvungen att ta tag i detta. Främst för de lokala medlemmarna men också för partiets del, det är ju valår.

Jag hade redan ett par individer klara för mig i olika funktionärsroller men inga klara medarbetare i valkretsledningen.
Det funderades, diskuterades med partikamrater...

Så dök det upp för mig, en vän påpekade om denna 14-åring som jag själv bara träffat ett par gånger i all hast.
Det enda varaktiga intrycket jag tog med mig från våra möten var att denna kille verkar ju ha koll, han är skärpt... hur gammal var han sa du?
"14, men killen borde få en chans" Hm, ja... varför inte lyfta fram honom i organisationen?

Sagt och gjort. Jag ringde upp honom.

Hans första reaktion var den av avvaktan, förvåning. "Jaha, hej!"
Vi pratades vid en stund. Så kom det fram... anledningen till mitt samtal.
"Vad säger du om att bli min vice Valkretsledare?" tystnad...

"Eh, ja... ok. Vet inte vad jag ska kunna bidra med men jag gör gärna en insats."

Och sedan den dagen så har han bara växt som person, tagit för sig och verkligen visat och bidragit med en glöd och kunnande som många av oss saknar för politik... riktig politik.


Vad sägs om tex detta?

"Dagens ungdomar är som alla andra förutom att fler och fler som precis blivit tonåringar har kunskaper långt utöver deras föräldrar och inte bara inom datorns värld utan gällande politik, kultur - om allt mellan himmel och jord helt enkelt.

En generation, som har tillgång till all information som finns med bara några knapptryck, det är något som vi tar för givet eftersom det alltid funnits där för oss. En annan generation, som inte har haft allt detta, ska helt plötsligt besluta om något ganska främmande för dem.

Mina vänner går och nå hela dygnet. De är vana vid att vara i strålkastarljuset fast de är vanliga privatpersoner.
Jag kan i realtid arbeta med dem oavsett var på planeten någon av oss befinner sig."


Ja, denna Lucas Persson.
Han är ett föredömme och en inspiration för alla pirater. En tillgång som skall tas vara på. Individer som detta är vad som borde bli nästa generations informatörer, ledare och bildare.


Dagens inlägg i 2022.nu. Skrivet av densamme.

"Det var nu ett tag sedan som globalism blev ordet som smög sig in i vardagslivet. För var skulle Sverige stått idag utan den kunskap som finns och framför allt det som blivit till?

Att kultur för privat bruk blev helt lagligt att ladda ner och att patent avskaffades var det som ledde Sverige in i en upplysningens ålder. När Piratpartiet kom in i riksdagen år 2010 så förändrades allt. De gamla partierna blev som bekant då tvungna och hänga med i den kunskapspolitik som Piratpartiet alltid fört.

Internet skulle bara vara en fluga. Jag är nu så gammal att få förstår vad jag syftar på när jag säger så. Skulle man se internet för vad det var och vad det blivit som ett barn så skulle man kunna säga att när jag kom med i leken hade man precis firat dess 5-årsdag.
Barnet gick och pratade och började lära sig mer om sin egen potential, men nu är barnet på väg att bli vuxet och i den här takten får vi snart se vårt barn flytta hemifrån. Kanske redan innan nästa val."



Detta är ytterligare ett bevis på att ålder har ingen betydelse i det stora hela.
Verkligen inte...
Denna kille och alla i hans generation skall tas på lika stor allvar som alla oss andra.

"Hur gammal var han sa du?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar