måndag 16 november 2009

Primärvalet inom Piratpartiet

Det har förts diskussioner på sina håll kring primärvals kandideringen, så jag skulle vilja dela med mig av mina tankar om ämnet.


Vad jag först och främst kommer att tänka på är att kandidaterna skall kunna svara på alla frågor som de ställs inför, framförallt de svåra frågorna, för att visa vart man står och hur man resonerar.

Detta är ju en självklarhet då vi är skyldiga att ge medlemmarna bästa möjliga chans att bilda sig en uppfattning om oss.


Vi måste alla våga sticka ut hakan och visa att vi är lämpliga att representera partiet, oavsett kön, läggning eller etnicitet. Och ja, även kunna tackla svåra situationer.

Det vi strävar efter är väl ändå att bli politiker/representanter som inger förtroende i våra medlemmar och inte minst väljarna.


För egen del så kandiderar jag (som alla andra) för att jag är övertygad om att jag är väl lämpad att framföra detta parti´s politik i riksdagen. Och detta måste jag också visa medlemmarna.

Jag är inte heller rädd för att skapa debatt runt våra sakfrågor eller för att ta fajten in i riksdagen.

För det är ändå en kamp vi för i Piratpartiet. En kamp för våra medborgerliga rättigheter och frihet.


Däremot så måste vi som individer inte vara enade om allting. Vi är ändå olika personligheter från olika bakgrunder.

Vi ska dock kunna föra diskussioner som en grupp, kunna väga för och nackdelar och med detta bli eniga i hur vi bäst för fram vår politik i riksdagen.

Vi kandiderar som individer men vi går in i valrörelsen som en grupp.


Och denna grupp Pirater kommer att tåga in i Sveriges Riksdag med fanan i topp och ändra hela den politiska arenan med enbart vår närvaro.


Så min uppmaning till medlemmarna är:

Ställ så många frågor ni bara kan till oss kandidater. Ge oss alla möjligheter att visa varför vi som individer är bäst lämpade att representera er, partiet och svenska folket.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar